Tänases Pärnu Postimehes on huvitav artikkel Alevi kalmistu saladustest. Aga ehk loete siis siit -
Kalmistul
peitub saladuslik hauakivi PP,20.01.2016
Annika Poldre
"Pärnu Alevi
kalmistul on vanu ja huvitavaid haudu, millest mõni tundub eriti salapärane.
Barbara Lehtna, kes teeb kalmistutuure, teab ühte, mida arvab vabamüürlase
hauaks.
Barbara
Lehtna kõnnib Alevi kalmistul kindlal sammul, teades, kuhu viivad teed, kus
tasub peatuda ja hauakive uurida ning kus on põnevamad hauad. Üks neist,
nimetu, üllatab sümbolitega, mis kuuluvad vabamüürlastele.
Lehtna
jutust selgub, et ta käis siin surnuaial kunagi koos Pärnu muinsuskaitsja ja
ajaloolase Eduard Rajariga.
“Selle
kalmistu uurimine oli Rajari elutöö,” ütleb ta, sest teab, et Rajarist jäi
järele Alevi kalmistu kohta hulk materjali, millest võiks kokku panna põneva
sisuga kultuuriloolise teose. Rajaril olnudki plaanis raamat välja anda, kuid
surm autoõnnetusel katkestas töö.
Päikesekiired
ja silm
Lehtna
juhatab oma kalmistutuuridel huvilised ühe nimetu haua juurde. Nimetuid kalme
on siin rohkem, kuid see üks on eriline, sest seda tähistab nime ja ühegi daatumita
graniidist hauakivi, millel on kujutatud vabamüürluse sümbolid: päikesekiired,
keskel kolmnurgas silm.
Paraku ei
ole postil alust ja nii on see aegade jooksul pikuti pooleks lõhenenud. Teisel
niisuguse kiviga haual on graniitpost täiesti lagunenud. Samasugust nimetut
vabamüürlaste sümboliga hauatähist on Lehtna oma silmaga näinud Pariisi
surnuaias.
Lehtna
sõnutsi ei teadnud Rajarigi, kes on nimetu hauakivi all, aga ta olevat teadnud
inimest, kes seda kääbast mäletas. Matmine võis toimuda 50ndatel või 60ndatel,
oletas ajaloolane.
Kes oli see
Alevi kalmistule maetud vabamüürlane, sellele küsimusele on raske Pärnus
vastajat leida, kuid pole võimatu, et ehk mõni lehelugeja teab.
Eesti
vabamüürlaste seltsi kõneisik Paul Himma ütles, et selle hauakivi kohta tal
materjali pole. “Mõeldes tänapäevale ja vaadates vabamüürluse ajaloole, ei ole
mul teada ühtegi kokkulepet, reeglit, kohustust või isegi õigust matta
vabamüürlane anonüümselt,” selgitas Himma.
Samuti ei
ole vabamüürliku sümboolika kasutamine tema jutu järgi reguleeritud ja
patenditud. Seetõttu on kõigil, kes soovivad, vabadus neid kasutada.
Himma lisas,
et vabamüürlaste sümboolikat võib kohata Eestis paljudel ehitistel, ka
mõisaarhitektuuris, samuti hauakividel ja -kabelitel. “Vanematel hauakividel
esineb sümboolikat rohkem,” lisas Himma ja kahtles, kas 50ndatel – nõukogude
ajal – oli üldse võimalik kedagi anonüümselt matta.
“Sel ajal
oli vabamüürlus keelatud nagu paljud teised vaba mõtte arendamis- ja
avaldumisvormid. See peaks välistama vabamüürliku sümboolika teadliku
kasutamise sel perioodil,” arvas Himma. Ta oletas, et paljudel haudadel võis
maetu nimi olla plaadil või ristil, mis ei ole ajahambale vastu pidanud.
Himma
sõnutsi ei ole tema aatekaaslastel muldasängitamisel spetsiaalseid
vabamüürlikke kombetalitusi. Kui lähedastele sobib või nad selleks soovi
avaldavad, lisandub lahkunu ärasaatmise talitusele hetk, kus vabamüürlased
laskuvad ühele põlvele ja vaimulik loeb lühikese palve, saates venda teele
“igavesse itta”, nagu selle kohta vabamüürluses öeldakse. See on vana
traditsioon.
“Kindlasti
tean, et ühelgi vabamüürlasel pole kohustust ära märkida oma hauakivil
vabamüürluse sümboolikat koos nimega või ilma, rääkimata kohustusest lasta
matta ennast anonüümselt,” teadis Himma.
Nimi on
siiski teada
Eesti
sõjahaudade liidu tegevdirektor ja Pärnumaa muinsuskaitse seltsi esindaja Tiina
Tojak ütles, et teab seda hauatähist hästi, sest käis seal tihti Eduard
Rajariga.
“Minu
andmetel on sinna maetud keegi Heermeyer. Täpsemalt ei tea,” sõnas Tojak. Ta
vaatas üle ka enda käes olevad Rajari märkmed, kuid ei leidnud sealtki midagi
rohkemat kui märke “vanim monument, mis säilinud”.
Küll on
Tallinna toomkoguduse liikmete seas olnud keegi Heermeyer. 1725. aastal on
võetud Tallinna kodanikuks Narva kaupmees Peter Alexsander Kraag, kes samal
aastal abiellus Rootsi suurtükiväe leitnandi tütre Brigitta Helena
Heermeyeriga. Andmed pärinevad 18. sajandi “Das Revaler Bürgerbuchist”.
Eesti
isikuloolisest indeksist leiab Heermeyeri nime Tallinna ja Tartu Jaani
kogudusest.
Märjamaa
kirikuraamatust võib leida kirje, et Päädeval sündis 1736. aastal Christina
Elisabeth von Tyrohl, kes abielludes Otto Johan von Heermeyeriga sai endale uue
perekonnanime Heermeyer. Nimi läks edasi pere viiele tütrele, kellest ühe,
Charlotte Elisabethi kohta on teada, et tema sündis Saaremaal 1757, ja pojale,
kes 1779 sündis samuti Saaremaal.
Pereisa Otto
abiellus uuesti ja sai isaks veel viiele pojale. On keegi sellest suurest
perekonnast maetud Alevi kalmistule päikesekiirtega kivi alla? Oli kadunuke vabamüürlane?
Kes teab.