Tänases "Õhtulehe" digi-versioonis oli huvitav artikkel Võibolla kõik seda lehte ei loe,
seega jagan seda teksti siin teiega ... ;))
Mikita idee jälgedes ehk Kuidas luua perekonnaarhiivi
seega jagan seda teksti siin teiega ... ;))
Mikita idee jälgedes ehk Kuidas luua perekonnaarhiivi
Kristjan Roos, 25. september 2014
Metsik mõtleja Valdur Mikita
kirjutas aasta alguses, et eesti kultuuri kõige kallim varandus on mitu põlve
ühes paigas elanud inimesed, kelle hingepõhjast võib veel leida arhailisi
uskumusi.
„Hurda manifest võiks tänapäeval
koosneda ühestainsast lausest: rahva hulgas on levimas ennenägematu kavatsus
digitaliseerida oma pensionärid! Meie ees seisab tegelikult järgmine ülesanne:
kuidas ühendada Eestis asuv digitaalne ressurss põliskultuuriga? Kuidas
ühendada kultuuri kõige vanem kihistus kõige uuemaga, kuidas sokutada šamaani
pihku nutitelefon?” mõtiskles Mikita Postimehe veergudel.
Sisuliselt on tegemist ühe Eesti
viimase aja olulisema mõtleja üleskutsega otsida üles oma suguvõsa
memmed-taadid ning nende jutt kirja panna ja heli-pildina salvestada. Enne kui
on hilja. Ehk kaudselt käib jutt sellest, kuidas luua perekonnaarhiivi.
Millest alustada? Kuidas seda kõike
teha? Abi saab mõistagi Eesti Rahva Muuseumist. Muuseumis töötav etnoloog Reet
Ruusmann märgib, et perekonnaloo kogumist võiks alustada olemasolevate
teadmiste korrastamisest. Näiteks võiks joonistada kaardi, kuhu panna kirja,
kes on suguvõsas kelle laps.
„Perekonniti võib suuline mälu
ulatuda vägagi mitme põlvkonna taha, kuid üldjuhul on piiriks viis põlve:
vanavanemad mäletavad oma vanavanemate räägitut. See võikski esialgu olla
maksimaalne ajahorisont. Loomulikult on arhiiviallikate põhjal võimalik
kaugemale minna, aga tavaliselt jäävad need esivanemad lihtsalt lakoonilise
CV-liku elulooga nimeks,” annab etnoloog nõu.
Kui võtta 20–30-aastase
perekonnaloohuvilise ajaorientiiriks vanaema vanaema, siis tinglike inimpõlve
pikkuste järgi arvutades võiks tolle sünniaeg jääda 19. sajandi keskele või
teise poolde. Tema vanaemaks olek aga omakorda 20. sajandi algusesse, mil oli
juba levinud ka fotograafia ehk kui ajaloo keerdkäikudes on säilinud
perekondlikud fotoalbumid, siis peaks mõnel fotol temagi leiduma. Järgmine
etapp olekski nimede-fotode kokkuviimine. Ruusmann selgitab, et fotodele peaks
taha märkima neil olijate nimed ning koha ja aja, mil foto tehtud. Samas ei
pruugi nimedki enam hilisematele põlvedele midagi öelda.
Fotod kui mälu käivitajad
Kõik eelnev on siiski alles
taustatöö, mis etnoloogi sõnul tasub ära teha enne esimest vestlust. Samuti
peaks tutvuma koduse dokumendisahtliga, kus leidub arvatavasti ka vanemaid
dokumente (koolilõputunnistusi, töö- ja majaraamatuid jms). „Esimene küsitletav
võiks olla mõni vanem sugulane, kes on ise rääkimisaldis ja kellega on
lähedased suhted. Tegemist võiks olla n-ö lahtise jutuga inimesega, kes tahab
ainult natuke suunamist,” räägib Ruusmann ning lisab, et sellisel ettevõtmisel
on sarnaseid jooni etnoloogide uurimistööga. Selgi juhul tehakse uue
uurimisteema korral esmalt paar prooviintervjuud nägemaks, millised küsimused „töötavad”
või kas ilmneb uusi teemanüansse.
Tähtis on ka intervjuu koht. See
peab olema rääkijale mugav – hea on kodu – ning samal ajal ei tohiks ruumis
olla või sealt läbi käia teisi inimesi, kes võivad jutujärge eksitada. Ruusmann
rõhutab, et jutustamine ei toimu samuti tühjalt kohalt, mälul on vaja
pidepunkte, milleks ongi hea eelnev infokogumine. Mõistagi on fotod
suurepärased mälu käivitajad. Või miks mitte selliste paikade külastamine, mis
on rääkija elus olulised. „Samuti tasuks intervjueeritavale ette öelda, mis
laadi küsimused huvitavad, et ta saaks end ette häälestada. Ei maksa arvata, et
räägitu ongi nagu mõne kirjamehe avaldatud memuaarid – lugu koguneb kildudest.
Seetõttu tuleks üht inimest mitu korda küsitleda. Või alustada näiteks nii, et
võtta kätte vana perekonnafotode album, lasta kellelgi vanemal teadjal inimesel
lihtsalt pildil olevaid inimesi, kohti, tegevusi kommenteerida, ning pärast
hakata kilde sobitama ja täiendama,” soovitab Ruusmann.
---------------------------------
Kindlaid küsimusi ei ole
Reet Ruusmann märgib, et etnoloogina
ei saa ta vanavanemate intervjueerimiseks ette anda konkreetseid küsimusi.
„Etnoloogias on põhiline küsitlusmeetod poolstruktureeritud intervjuu, mis
tähendab seda, et uurijal on paberil pidepunktid ja teemad, mida ta soovib
katta. Intervjuu kulgeb aga ikkagi sellest lähtudes, mis on rääkijale
tähenduslik,” selgitab ta. „Kui intervjuu keskmes on perelugu, siis kõige
lihtsam on alustuseks lasta küsitletaval rääkida oma lapsepõlvest ehk siis
kodust, vanematest ja kommetest. See on inimestel ka üks lemmikteemasid,” lisab
etnoloog.
Vaata ka:
lepo.it.da.ut.ee/~tjaago/intervjuu.pdf
Näpunäiteid
*Intervjueeri üht inimest mitu
korda. Salvestatud intervjuu võiks võimalikult ruttu tekstiks kirjutada ja/või
olemasoleva teabega suhestada.
*Vanavanemate lapsepõlveaegset
kodust eluolu uurides moodusta pärast personaalsete intervjuude läbiviimist ka
õdede-vendade, tädi-onulaste vestlusring. Sellest võivad hargnema hakata
teistsugused lood, kuna ühe inimese mälestused käivitavad teiste omi.
*Küsitle nii mehi kui ka naisi, sest
sugupooliti mäletatakse erinevaid asju ja/või samu asju eri aspektidest. Naised
kipuvad asju kirjeldama sotsiaalsete suhete ja tunnete kaudu, mehed lähenevad
rohkem n-ö faktiliselt ja ajalooliselt, et „kuidas siis oli”.
*Mineviku uurimise kõrval jäädvusta
ka olevikku. Kas või fotodena. Mõistlik on teha n-ö vana kooli stiilis pildialbumeid
ehk vaadata kriitiliselt üle digipiltide hulk ja valida pere jaoks tähendusliku
sündmuse esiletõstmiseks välja üks-kaks fotot, mille juurde lisada legend.
Sedagi tuleks jooksvalt teha – „homme” pildilasu korrastamise aega ega
viitsimist juurde ei tule.
*Pildista argielu, n-ö igapäevast
igapäeva, tavalisi tegevusi, tavalist keskkonda. See muutub hämmastavalt
kiiresti ning 20 aasta pärast on nähtavasti märksa huvitavam vaadata, milline
nägi välja kodune köök või tänav aastal 2014 kui järjekordset reisipilti.
Argikeskkond, eriti kodu, on inimeste jaoks ja ka perekonnaloos sama
tähenduslik kui teised inimesed.
*Kui rääkija on paikne inimene, kes
on kogu elu ühes kohas elanud, siis ära piirdu kitsalt temaga, vaid küsi ta
käest ka toonase külaelu või talukoha kohta.
*Täienda suulisi mälestusi fotode,
päevikute, kirjade ja kaartidega, ka ametlike dokumentidega (või nende
koopiatega).
*Kuna tulekul on n-ö pime aeg, siis
ärgita vanemaid inimesi oma mälestusi kirja panema. Oma elu oleks parem üles
kirjutada teemadena (ja sugugi mitte kronoloogilises järjekorras
lapsepõlv-kool-töö), mida saab hiljem liita. Sel moel saab lugu põhjalikum ja
mitmekesisem.
*Kui jõuad oma mälestuste
üleskirjutamiseni, siis saada neist koopia Eesti Rahva Muuseumi,
kirjandusmuuseumi või kohalikku muuseumi, kus neid kasutatakse näiteks
lähiajaloo argielu uurimisel. Just paljude üksikinimeste lugudest moodustuvad
põlvkonnalood ja tulevased minevikutõlgendused.
Allikas: Reet Ruusmann