1.1.14

Esimese päeva hommikul ...

Vana-aasta viimase päeva Postimehe lisas ilmus
kirjaniku ja semiootiku Valdur Mikita essee 
pärandiaasta lõpetuseks 
"Hurda tagasitulek ehk kuidas sokutada šamaanile nutitelefon"
Kahjuks on artikkel tasuline aga mõned mõtted siiski -
- "
Suguvõsauurimine võiks Eestis pisut hoogu maha võtta 
- ega siis kirikuraamatud kuhugi kao. Ohustatud mäluliikide alla 
kuulub ennekõike suuline pärimus. Pigem tuleks luua 
digitaalseid perekonnaarhiive, mis salvestaksid sõnapärimust. 
Meie ümber on rohkesti inimesi, kes on kui kõndivad 
Eesti Rahva Muuseumid. Esmajoones tuleks salvestada 
maagilise eluringi tüüpi inimeste* mälu ja mõtteviisi"
-"

Nõnda tuleks rutusti teha oma lähikonnas 
Jakob Hurta või Johannes Pääsukest. 
Sellest võiks saada hilisem andmebaas nii keeleuurijate, 
etnograafide kui folkloristide jaoks. Kümne aasta pärast 
on selle mälukihi püüdmiseks juba lootusetult hilja, 
sest me kukume lihsalt üle ääre."
-"
Või teine näide: kui pöörastes majades elab eesti külarahvas! 
Palgid pärinevad vanast rehielamust, maja vooderdas 
Konstantin Päts, naelad lõi seina Leonid Brežnev. 
Tema oli muuseas viimane, kes Nõukogude Liidu toitlustusprogrammi toel 
midagi eesti külasse investeeris. Nüüd istuvad vanakesed sängi veerel, 
vildid jalas ja vaatavad televiisorit, ajalugu tükkidena selga kukkumas."
-"
* Selle kirjeldamiseks piisab ühest märksõnast:
 paikne eluviis. Kui sadakond aastat tagasi oli pärimuse vaatevinklist 
eesti kultuuri kõige olulisem isik rahvalaulik, siis praegu on selleks 
maal elav, suurema osa ajast ühes paigas elanud inimene. 
Need on inimesed, kellel on alles maagiline eluring 
- nad sünnivad ja surevad samas paigas. 
Praegu on elus viimane põlvkond, kes on selle eesti kultuuri 
mitme tuhande aasta pikkuse imelise traditsiooni kandjad. 
Meie lapsed elavad juba teistsuguses maailmas. [Samast artiklist]
 .